_ صالح _
07-02-2001, 12:00 PM
http://www.geocities.com/Paris/LeftBank/1938/umbrella.jpg
بنت العرب
08-02-2001, 12:45 PM
سلام أخي صالح
نحتاج بعض المعلومات :)
مثل
اسم اللوحة
نبذة عن الكاتب
شكرا :)
تحياتي
بنت العرب
اقترن اسم رينوار بمواطنه مونيه ... ، فنانان فرنسيان ، يعتبران زعماء المدرسة الإنطباعية ، ومن سدنة الفن الخالد .
كانت الانطباعية خروجاً على التقاليد الجامدة للفن ، ويكفي أنها كانت الحركة الفنية ... التي ثارت ، فتحررت ، وأطلقت المارد الفني من قمقمه ، لتنبثق بعد ذلك مذاهب الفن المتعددة ، من التأثيرية ، مروراً بالتكعيبية ، والسيريالية ، والدادية .. وحتى عصر ما بعد الفن .
اهتمت الانطباعية بالخروج إلى الطبيعة ، حيث الإنسان ، والتقاط اللحظات الخاطفة في حياته ، لتكثفها ، و تملي عليها من حس الفنان الجارف ، وتخلق منها لحظة ... للخلود .
اللوحة المعروضة هي من أروع ما أبدعه رينوار ...
اسمها : المظلات ....
لوحة كبيرة ، ومحفوظة في متحف لندن الوطني .
في اللوحة ...
نجد أنفسنا ضيوفاً على مشهد إنساني مترف ، رغم زخم الحركة فيه ، إلا أننا نشعر بأنه هادئ بلا صوت ، أو أن أحاسيسه تغلب على صخبه .
في مقدمة الصورة على اليسار ، شابة تحمل سلة ، وهي بائعة قبعات ، تماماً مثل القبعات التي تلبسها الفتاة الصغيرة .
الرجل - على يمينها .. يتودد إليها ، يعرض عليها الرفقة ؛ وعلى أنه يبدو مهذباً جداً ، إلا أن الفتاة وكأنها لا تشعر به ، أو كأن كبريائها ، ومهمتها التي جاءت من أجلها ، تجعلها معتادة على مثل هذه التدخلات "المهذبة" ، أو ربما هو شعور لذيذ بالغرور ، يشعره المحتاج ، اتجاه من يظن أنه يتفضل عليه !
وعلى كلٍ ...
نظرتها الحزينة ... ، المنشغلة بهمها ، اللامبالية بالمتوددين ، وذلك الوجه الملائكي ، والرأس الحسير من أي غطاء ، وذلك الفستان الرخيص ... ، تجعلها هي بطلة اللوحة ، وهي المحور فيها .
من أجل أن نحتوي عمق المشهد ...
ربما كان علينا أن نطيل البقاء أكثر مع الحسناء - بائعة القبعات ، أو أن ندخل إلى جو اللوحة ... من خلالها ، أو أن .. نتودد إليها !
اللوحة مليئة بالمظلات ... ، والشخوص في الخلفية تتداخل وتتفاعل مع بعضها في منظر يوحي بالنشاط .
ومع ذلك ...
نرى الألوان الداكنة هي الغالبة ، ومن التدرج بين الرمادي و الأسود ، لتنضح الملامح الإنسانية بذلك البياض الناصع ، ولتحصل على النصيب الأكبر من الموضوع .
هي لحظة ...
كان يفترض أن تكون عابرة ، وتمضي مع لجة الواقع المحموم .
ولكنه الفن ...
يصنع من الواقع - واقعاً موازٍ ...
ويصنع من الفناء خلود .
...
غربي .
_ صالح _
10-02-2001, 03:50 PM
مساء الخير
حيالله مشرفتنا
شكرا لهذا الحضور الطيب
ولهذه الأسئلة المهمة
الأخ غربي اضاف الكثير لهذه المشاركة
وهذه بعض المعلومات
حتى تقولين توبه ماعاد ارد
:)
.
.
.
.
أجمل تحية يالغالية
Pierre Auguste Renoir, a French impressionist painter, was noted for his radiant, intimate paintings, particularly of the female nude. Recognized by critics as one of the greatest and most independent painters of his period, Renoir is noted for the harmony of his lines, the brilliance of his color, and the intimate charm of his wide variety of subjects. Unlike other impressionists he was as much interested in painting the single human figure or family group portraits as he was in landscapes; unlike them, too, he did not subordinate composition and plasticity of form to attempts at rendering the effect of light.
At the age of 13 Renoir began painting flowers on dishware at a porcelain factory and later painted fans and screens. In 1862 he entered the studio of Charles Gleyre (1808-74) and became friends with Claude Monet and Alfred Sisley, who shared his inclination to take up painting outdoors. By the time (1869) that he and Monet worked together at La Grenouillere, on the Seine, Renoir had developed a delicate touch and vibrant brushwork that were distinctly his own.
In the early 1870s, Renoir and his friends joined with other avant-garde artists to form a loose-knit artistic circle now known as the impressionist movement. He participated in the first impressionist exhibition (1874) and throughout the 1870s remained committed to impressionist ideals. Renoir, however, continued to produce paintings of a more traditional sort, including portraits and scenes of leisure enjoyment, such as Le Moulin de la Galette (1876; Musee d'Orsay, Paris). In his portraits and society paintings, Renoir masterfully rendered the shimmering interplay of light and color on surfaces, the prime goal of impressionism, but also kept an underlying sensuality. Outstanding examples of his talents as a portraitist are Madame Charpentier and Her Children (1878, The Metropolitan Museum of Art, New York City) and Jeanne Samary (1879, Louvre).
Renoir's growing dissatisfaction with the formal restrictions of pure impressionism intensified during a visit (1881-82) to Algiers and Italy. In response, he made his figures larger and placed them closer to the picture-plane, with a setting treated like a simple backdrop. This friezelike treatment, best exemplified in his Dance at Bougival (1883; Museum of Fine Arts, Boston), led to his so-called "harsh manner" of the mid-1880s, in which he purified his contours and used frozen, static poses.
In 1887 Renoir completed a series of studies of a group of nude female figures known as the Bathers (Philadelphia Museum of Art). These reveal his extraordinary ability to depict the lustrous, pearly color and texture of skin and to impart lyrical feeling and plasticity to a subject; they are unsurpassed in the history of modern painting in their representation of feminine grace. Many of his later paintings also treat the same theme in an increasingly bold rhythmic style. During the last 20 years of his life Renoir was crippled by arthritis; unable to move his hands freely, he continued to paint, however, by using a brush strapped to his arm. Renoir died at Cagnes-sur-Mer, a village in the south of France, on December 3, 1919
_ صالح _
10-02-2001, 03:52 PM
مرحبا أخ غربي
شكرا لهذه المداخلة الأكثر من رائعة
ولهذا الوصف الأخاذ
.
.
.
.
أجمل تحية